《成功的反思》:當代著名政治哲學家揭示名叫才知主義嘅暴政,解釋人民憤怒嘅來源【書評/讀後感】

from: https://www.booklife.com.tw/baike-detail/2/1564

《成功的反思》係Micheal Sandel 嘅新作,如果你對當代嘅政治哲學感到興趣,我十分建議你去youtube睇佢嘅公開課:

https://www.youtube.com/watch?v=sHHa4ETr2jE

因為,佢基本上就係當代最有名同最具影響力嘅政治哲學家,因為rawls(另一個哲學家)對現代政治哲學影響非常大,而Micheal Sandel 作為一個研究Rawls嘅學者,佢嘅思想就係想去推進rawls,甚至佢自己都成為一個主流,叫做社群主義。喺開始討論本書之前,想補充一下背景。

西方嘅政治思想嘅發展大概係咁:

Plato(精英主義:統治者=哲學家,所以政治就係對一部份人嘅全面教育,包括藝術、體育,當精英得以統治,就會以佢嘅智慧使到平民可以按照佢嘅天性為城邦服務,平民之間和諧共處)

﹣>

Aristotle(公民社會:提出人天生係政治動物,而政治嘅作用嘅作用就係要做人民得到幸福)

〔古希臘哲學家其實都唔推崇民主政制,民主可以話係一個現代產物〕

﹣〉

〔希臘文明消亡,基督教抬頭〕

基督教神學家(論述政教合一嘅合理)

﹣>

Thomas Hobbes(提出人喺自然狀態(state of nature)會自相殘殺,所以需要權威(政府)管治)

﹣>

〔基督教權威被懷疑,民主興起〕

啟蒙運動:

Rousseau(人性本善,政府嘅存在只係不停壓逼人民)

+

Adam Smith(為自由主義同資本主義奠基)

﹣>

〔推翻貴族政治eg 法國大革命﹣>資本主義+全球殖民令一部分國家嘅一部分人富有﹣>累積財富﹣>資本家誕生﹣>太多錢所以有錢去起工廠再賺更多錢﹣>資本家同工人階級誕生〕

﹣>

Marx(為共產主義奠基,提出工人被異化,而只有資本家落台,工人先有可能幸福)

﹣>

John Rawls(提出無知之幕嘅思想實驗:假設你未出生,而你唔知出生後你嘅條件會係點,eg叻唔叻、靚唔靚、有無錢⋯⋯,你會選擇一個咩社會出世呢?往往,人都想選擇一個公正嘅社會出生,所以,如何成為一個公正的社會就變成一大問題)

〔二戰後,法西斯消亡,資本主義同共產主義分庭抗禮,蘇聯敗亡,共產主義被視為妖魔,資本主義發現共產主義好容易組織工人反抗,所以決定放下身段,將部分共產主義思想融入資本主義當中,福利國家/高稅基國家出現,開始保障工人,嘗試建立一個公正社會〕

﹣>

〔民粹再次主義興起?〕

Machael Sandel(研究John Rawls嘅學者,覺得John Rawls諗得唔夠,公正係要,但社會唔單止要公正,一個社會需要人民成為集體嘅一部份,只有當人民生活喺集體之中,佢先可能幸福(可以見到有古希臘嘅影子,所以西方政治哲學繞咗二千年,終於去返討論點樣令人民幸福))

由政治哲學嘅發展進程可以見到,有兩個大問題要解決,一係基於民粹越嚟越常見,民主到底可唔可行?二係如果可行,咁民主要做咩先可以令自己更好?如果唔可行,咁應該轉做咩?

Machael Sandel仍然相信民主,只係民主唔係仙丹,改變制度令到社會更公平亦唔保證社會會變得美好,所以Machael Sandel用自己對美國嘅認識去寫咗呢本書,解釋點解John Rawls嘅夢想仍然未能夠實現,但好老實咁講,呢本書對我嚟講唔算係一本好哲學嘅書,因為佢行文更似係一本社會學嘅書,就算再加上同香港情況唔相似,仍然無阻佢係一本值得睇嘅書,只係內容重複嘅地方唔少。

喺開始之前,我想講一講書名,英文書名:The Tyranny of Merit,Merit 對應住 Meritocracy,呢本書將meritocracy 譯做才德主義,而才德主義當中嘅德字好似有道德意涵嘅意思,但meritocracy 呢個term 出名嘅在於Michael Young喺1958 寫過一本叫The Rise of the Meritocracy嘅小說講工人頂唔順merit,從而用暴力革命推翻merit 嘅階級,試想像如果一個人又有才能又有德行,我睇唔出有咩人會想用暴力革命去反對呢種有才有德嘅人。所以我傾向於用「才知主義」去譯meritocracy(我唔選擇用「精英主義」係因為精英可能有褒義,但meritocracy 應該係中性,因為merit嘅本義只係話值得獲得回報/具有功績),對應住社會就係讀書好叻、搵到份高薪厚職嘅人,我稱之為才知者。當然,如果我係譯者,我就會用「精英的暴政」去譯書名,因為精英通俗易明,亦吸引人睇,但呢度,我只想如實按照自己理解去陳述。

(後註:得到網友提醒,德可以係中性,但我為去除道德意味嘅誤會,維持使用才知主義。)

話雖如此,我始終唔明白點解要譯成成功的反思。本書當然有想反思咩係成功,但最重要嘅係,Machael Sandel發現依家社會出現兩種人嘅對立,唔再係資本家同工人、唔再係富人同窮人、而係才知者同非才知者嘅對立,而呢種對立所帶嚟嘅後果甚至比富人同窮人更嚴峻,所以佢係想批判才知者所帶嚟嘅暴政,不過,可能呢點應該係基於譯者同我理解唔同。

希望講完呢本書,我可以解決到:

1)喺咩情況下,民主會有問題?

2)喺咩情況下,平等會有問題?

3)喺咩情況下,可以善用民主同平等令社會變得更好?

(本文將採用第一身角度書寫)

(下頁續,此頁內容對應Podcast Ep.4)

對「《成功的反思》:當代著名政治哲學家揭示名叫才知主義嘅暴政,解釋人民憤怒嘅來源【書評/讀後感】」的2則回應

  1. 牛哥講經好正,聽完podcast覺得好正,講得好好,完全唔怕悶,好清晰,完本我睇呢本書都有啲吃力,但聽完之後就搞清楚咗好多,其實幫咗我好多,希望之後都可以keep住做落去,加油💪🏻

    Liked by 2 人

發佈留言